Főoldal

2010. július 19., hétfő

SEO - online marketing, part II.

Webmester Eszközök

Folytatván a SEO cikksorozatot, bemutatok pár általam hasznosnak vélt eszközt/ oldalt amik sokat segítenek oldalunk optimalizálása közben, és esetleges próbálkozásaink sikerességét is viszont láthatjuk. Visszanyúlva az előző cikkhez, kicsit részletezném a megfelelő kulcsszavak, és leírás kiválasztását. Szó kerül még a Page Rank-ról, ami ugyan nem jelent biztos sikert, és "állítólag" csökken a jelentősége az oldalak rangsorolásakor, azonban még mindig egy fontosabb tényezőnek tartom, és egyfajta presztizst is ad nekünk.



Page Rank

A Page Rank(röviden PR) egy a google által használt algoritmus, ami a rangsoroláskor használt megannyi tényező közül az egyik meghatározó változót(manapság kevésbé) adja eredményül. Lényege, hogy minden oldal, ami ránk linkkel mutat(backlink) egy szavazatnak számít. Azonban a képlet ennél összetettebb, az adott oldal szavazatának értéke függ annak a PR-étől, és fordítottan függ a kimenő linkek számától, továbbá még egy csillapító tényező is közre játszik.

Oldalunk értékelésekor közre játszik az is, hogy mi hány oldalra linkelünk, illetve azoknak milyen az értékelése/mennyire relevánsak az oldalunkra nézve, és ez utóbbi kezd fontosabb lenni. Így eltántorítva minket attól, hogy linkfarmot alapítsunk, és boldog-boldogtalannal linket cseréljünk, bár kezdetekben néha szükségünk van pár erősebb backlinkre, témától eltekintve. Azonban az ellenkező hibába se essünk, ha egy link se mutat kifelé az oldalunkról, az olyan, mintha egy zsákutca lennénk a net labirintusában, nem túl szerencsés; összességében legjobb az arany közép', próbáljuk megtalálni az egyensúlyt.

Google Webmaster Tools

A piaci népszerűséget tekintve egyértelműen a keresőknél a google keresőjét kell megszelídítenünk, ha marad időnk elvégezhetjük ezt pár másik keresővel is, bár a yahoo automatikusan is egész jól fel szokott fedezni minket, továbbá időnként a google adatbázisával is adatot cserél(legalábbis úgy tűnik). Ott van még a bing, bár ez főleg Magyarországon elhanyagolható, és a működése is egész másképp épül fel, erre még ráérünk rájönni(esetleg cégeknek lehet érdekesség, fizetős hirdetéseket elhelyezni, statisztika szerint itt sokkal többen kattintanak rá az ilyesféle hirdetésekre- összefüggésben, hogy a binget is leginkább azok használják, akik fogékonyak voltak a nagy marketingra az MS felől)

Első lépésként el kell érni, hogy a google tudjon a létezésünkről, be kell kerülnünk az indexébe, ehhez először is ajáljuk neki oldalunkat:
nyissuk meg a http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl oldalt, majd pötyögjük be az oldalunk címét, pár megjegyzést róla, írjuk be a képen látható szöveget bizonyítván, hogy nem gépek vagyunk:)
Ezzel ezt le is tudtuk, tegyük meg a többi lépést. (Ha esetleg még nem lenne gmail fiókunk, gyorsan regisztráljunk egyet)
Nyissuk meg a https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu oldalt, jelentkezzünk be google azonosítónkkal, majd adjuk hozzá az oldalak listájához a weboldalunkat. Ha ez megtörtént, bizonyítanunk kell, hogy az oldal a mi tulajdonunkban áll. Erre több módszer is van, vagy egy felkínált oldalt fel kell töltenünk a tárhelyünkre, vagy ha ez nem tetszik nekünk, esetleg nem áll módunkban feltölteni egy oldalt, egy adott <meta> azonosítót kell elhelyeznünk a főoldalunk forráskódjában, ami tartalmazza a kapott kulcsot.

Ha ezen is túl vagyunk, és sikeresen bizonyítottuk tulajdonosi mivoltunkat, elénk terül az eszközök tárháza. Még egy fontos dolgunk van, amit jelezni is fog, hogy nincsen feltöltve a webhelytérképünk. Ez egy XML alapú állomány ami tartalmazza az oldalainkat a webhelyen, amit fel kívánunk venni az indexbe, jelölve az egyes oldalak fontosságát és egyéb információkat. Ha blogunk van, egyszerű a helyzet, a legtöbb RSS feed webhelytérképként is szolgál, megadhatjuk ezt a google-nek. A fórummotorok úgyszintén szoktak előállítani webhelytérképet, azonban egyedi oldal esetén erről nekünk kell gondoskodnunk. Vagy megtanuljuk a szintaktikát és írunk kézileg egyet, vagy a google segítségével keresünk egy Sitemap generátort, ami feltérképzezi oldalunkat, és elkészíti a térképet, amit fel is tölthetünk, és jelezhetjük ezt a google-nek.
Régen erre az adott oldalt használtam: http://www.xml-sitemaps.com/, csak meg kell adnunk az oldalunk címét, azt, hogy milyen sűrűn frissítjük a tartalmat, illetve jelöljük be, hogy a prioritásokat automatikusan állítsa be. Kattintsunk a startra és már készen is vagyunk, letölthetjük a térképet és feltölthetjük a webhelyünkre.

A google webmaster tools-t ezzel egy kis időre le is tudhatjuk, bizonyos statisztikákat megtudhatunk belőle, de ezek elég ritkán frissülnek viszonylag nagyobb időközönként tudhatjuk meg belőle, hogy jól dolgoztunk-e.

SEO eszközök

Számtalan apró eszköz áll rendelkezésünkre, amely segít kialakítani a maradék tennivalónkat a kezdetek kialakításához, ezek után már csak a statisztikák és a link-építés marad hátra.

SeoTools.hu
Ez az oldal mondhatni az egyik legismertebb oldal SEO ügyben Magyarországon, bátran ajánlom a hírlevélre való feliratkozást egyfajta tutorialként. Ezen kívül van pár hasznos eszköze, amit egy regisztráció után teljes mértékben használhatunk. Ha már van tartalmunk, akkor használjuk a kulcsszó sűrűség vizsgálót, így a legsűrűbb kifejezéseket bepakolhatjuk még a kulcsszavaink köze a meta tagoknál. Arra azonban vigyázzunk, amire itt is figyelmeztetnek, hogy az optimális kulcsszavak 2-8% között mozognak, blog esetében ez lejjebb is mehet kb 0,5-1-ig de fölé ne nagyon menjünk, mert az már vélhetően nem minőségi tartalomról szól, hanem egy a kereső számára elkészített oldalról, amiért büntet a google. A leírás(description) elkészítése komplex feladat, tömörnek kell lennie, relevánsnak az oldalra nézve, és figyelemfelhívónak, a keresőkben ez jelenik meg, az emberek érdeklődését el kell nyerni. A relevancia részét mint a leírásnak, a kulcsszavaknak és a címnek leellenőrizhetjük a meta tag ellenőrző segítségével.

Érdekesség képpen a többi funkciót is átnézhetjük, bár az indexelt oldalakat a webmaster tools-ban is láthatjuk a viszontlinkek(backlinkek) ellenőrzésére pedig inkább egy másik oldalt ajánlanék: http://www.online-utility.org/webmaster/backlink_domain_analyzer.jsp

SEOQuake
Ez egy viszonylag sok funkcióval bíró kiegészítő böngészők számára, firefox, chrome és safari böngészőkhöz is telepíthetjük. Ezekkel ellenőrizhetjük az oldalak Page Rank értékét, megnézhetjük a korukat, ami manapság szintén fontos, ezek részét képezik egy elméleti, úgymond trust rank(bizalmi rang)-nak mivel a régebbi oldalak itt is egyfajta hitelességet nyújtanak(ha bármi gond lett volna velük, kaptak volna büntetést). Továbbá a google és yahoo keresők indexeiben szereplő oldalak számát is kijelzni, az adott oldal bemenő és kimenő linkek számát, illetve a destinity érték alatt a seotools eszközeihez hasonlóan láthatjuk az optimális kulcsszavakat és egyéb értékeket az oldalról. Számtalan Page Rank kijelzőt használtam már, és idáig ez tűnt a leghasználhatóbbnak, leghitelesebbnek.
Persze nem szabad elfelejteni, hogy az összes toolbar egyfajta algoritmussal számol, vagy egy adatbázisból kéri le az értékeit(PR értékeket), amit a google kb 1/4 évente frissít. Viszont a rangsorok a keresőkben naponta változhatnak, ebből is látni, hogy a jó page rank magában nem ér sokat, sok tíz-száz másik tényező is közrejátszik, pl: relevancia.

<<előző cikk: SEO - online marketing, part I.

Folytatás következik(linképítés)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése