Főoldal

2010. július 19., hétfő

SEO - online marketing, part II.

Webmester Eszközök

Folytatván a SEO cikksorozatot, bemutatok pár általam hasznosnak vélt eszközt/ oldalt amik sokat segítenek oldalunk optimalizálása közben, és esetleges próbálkozásaink sikerességét is viszont láthatjuk. Visszanyúlva az előző cikkhez, kicsit részletezném a megfelelő kulcsszavak, és leírás kiválasztását. Szó kerül még a Page Rank-ról, ami ugyan nem jelent biztos sikert, és "állítólag" csökken a jelentősége az oldalak rangsorolásakor, azonban még mindig egy fontosabb tényezőnek tartom, és egyfajta presztizst is ad nekünk.



Page Rank

A Page Rank(röviden PR) egy a google által használt algoritmus, ami a rangsoroláskor használt megannyi tényező közül az egyik meghatározó változót(manapság kevésbé) adja eredményül. Lényege, hogy minden oldal, ami ránk linkkel mutat(backlink) egy szavazatnak számít. Azonban a képlet ennél összetettebb, az adott oldal szavazatának értéke függ annak a PR-étől, és fordítottan függ a kimenő linkek számától, továbbá még egy csillapító tényező is közre játszik.

Oldalunk értékelésekor közre játszik az is, hogy mi hány oldalra linkelünk, illetve azoknak milyen az értékelése/mennyire relevánsak az oldalunkra nézve, és ez utóbbi kezd fontosabb lenni. Így eltántorítva minket attól, hogy linkfarmot alapítsunk, és boldog-boldogtalannal linket cseréljünk, bár kezdetekben néha szükségünk van pár erősebb backlinkre, témától eltekintve. Azonban az ellenkező hibába se essünk, ha egy link se mutat kifelé az oldalunkról, az olyan, mintha egy zsákutca lennénk a net labirintusában, nem túl szerencsés; összességében legjobb az arany közép', próbáljuk megtalálni az egyensúlyt.

Google Webmaster Tools

A piaci népszerűséget tekintve egyértelműen a keresőknél a google keresőjét kell megszelídítenünk, ha marad időnk elvégezhetjük ezt pár másik keresővel is, bár a yahoo automatikusan is egész jól fel szokott fedezni minket, továbbá időnként a google adatbázisával is adatot cserél(legalábbis úgy tűnik). Ott van még a bing, bár ez főleg Magyarországon elhanyagolható, és a működése is egész másképp épül fel, erre még ráérünk rájönni(esetleg cégeknek lehet érdekesség, fizetős hirdetéseket elhelyezni, statisztika szerint itt sokkal többen kattintanak rá az ilyesféle hirdetésekre- összefüggésben, hogy a binget is leginkább azok használják, akik fogékonyak voltak a nagy marketingra az MS felől)

Első lépésként el kell érni, hogy a google tudjon a létezésünkről, be kell kerülnünk az indexébe, ehhez először is ajáljuk neki oldalunkat:
nyissuk meg a http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl oldalt, majd pötyögjük be az oldalunk címét, pár megjegyzést róla, írjuk be a képen látható szöveget bizonyítván, hogy nem gépek vagyunk:)
Ezzel ezt le is tudtuk, tegyük meg a többi lépést. (Ha esetleg még nem lenne gmail fiókunk, gyorsan regisztráljunk egyet)
Nyissuk meg a https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu oldalt, jelentkezzünk be google azonosítónkkal, majd adjuk hozzá az oldalak listájához a weboldalunkat. Ha ez megtörtént, bizonyítanunk kell, hogy az oldal a mi tulajdonunkban áll. Erre több módszer is van, vagy egy felkínált oldalt fel kell töltenünk a tárhelyünkre, vagy ha ez nem tetszik nekünk, esetleg nem áll módunkban feltölteni egy oldalt, egy adott <meta> azonosítót kell elhelyeznünk a főoldalunk forráskódjában, ami tartalmazza a kapott kulcsot.

Ha ezen is túl vagyunk, és sikeresen bizonyítottuk tulajdonosi mivoltunkat, elénk terül az eszközök tárháza. Még egy fontos dolgunk van, amit jelezni is fog, hogy nincsen feltöltve a webhelytérképünk. Ez egy XML alapú állomány ami tartalmazza az oldalainkat a webhelyen, amit fel kívánunk venni az indexbe, jelölve az egyes oldalak fontosságát és egyéb információkat. Ha blogunk van, egyszerű a helyzet, a legtöbb RSS feed webhelytérképként is szolgál, megadhatjuk ezt a google-nek. A fórummotorok úgyszintén szoktak előállítani webhelytérképet, azonban egyedi oldal esetén erről nekünk kell gondoskodnunk. Vagy megtanuljuk a szintaktikát és írunk kézileg egyet, vagy a google segítségével keresünk egy Sitemap generátort, ami feltérképzezi oldalunkat, és elkészíti a térképet, amit fel is tölthetünk, és jelezhetjük ezt a google-nek.
Régen erre az adott oldalt használtam: http://www.xml-sitemaps.com/, csak meg kell adnunk az oldalunk címét, azt, hogy milyen sűrűn frissítjük a tartalmat, illetve jelöljük be, hogy a prioritásokat automatikusan állítsa be. Kattintsunk a startra és már készen is vagyunk, letölthetjük a térképet és feltölthetjük a webhelyünkre.

A google webmaster tools-t ezzel egy kis időre le is tudhatjuk, bizonyos statisztikákat megtudhatunk belőle, de ezek elég ritkán frissülnek viszonylag nagyobb időközönként tudhatjuk meg belőle, hogy jól dolgoztunk-e.

SEO eszközök

Számtalan apró eszköz áll rendelkezésünkre, amely segít kialakítani a maradék tennivalónkat a kezdetek kialakításához, ezek után már csak a statisztikák és a link-építés marad hátra.

SeoTools.hu
Ez az oldal mondhatni az egyik legismertebb oldal SEO ügyben Magyarországon, bátran ajánlom a hírlevélre való feliratkozást egyfajta tutorialként. Ezen kívül van pár hasznos eszköze, amit egy regisztráció után teljes mértékben használhatunk. Ha már van tartalmunk, akkor használjuk a kulcsszó sűrűség vizsgálót, így a legsűrűbb kifejezéseket bepakolhatjuk még a kulcsszavaink köze a meta tagoknál. Arra azonban vigyázzunk, amire itt is figyelmeztetnek, hogy az optimális kulcsszavak 2-8% között mozognak, blog esetében ez lejjebb is mehet kb 0,5-1-ig de fölé ne nagyon menjünk, mert az már vélhetően nem minőségi tartalomról szól, hanem egy a kereső számára elkészített oldalról, amiért büntet a google. A leírás(description) elkészítése komplex feladat, tömörnek kell lennie, relevánsnak az oldalra nézve, és figyelemfelhívónak, a keresőkben ez jelenik meg, az emberek érdeklődését el kell nyerni. A relevancia részét mint a leírásnak, a kulcsszavaknak és a címnek leellenőrizhetjük a meta tag ellenőrző segítségével.

Érdekesség képpen a többi funkciót is átnézhetjük, bár az indexelt oldalakat a webmaster tools-ban is láthatjuk a viszontlinkek(backlinkek) ellenőrzésére pedig inkább egy másik oldalt ajánlanék: http://www.online-utility.org/webmaster/backlink_domain_analyzer.jsp

SEOQuake
Ez egy viszonylag sok funkcióval bíró kiegészítő böngészők számára, firefox, chrome és safari böngészőkhöz is telepíthetjük. Ezekkel ellenőrizhetjük az oldalak Page Rank értékét, megnézhetjük a korukat, ami manapság szintén fontos, ezek részét képezik egy elméleti, úgymond trust rank(bizalmi rang)-nak mivel a régebbi oldalak itt is egyfajta hitelességet nyújtanak(ha bármi gond lett volna velük, kaptak volna büntetést). Továbbá a google és yahoo keresők indexeiben szereplő oldalak számát is kijelzni, az adott oldal bemenő és kimenő linkek számát, illetve a destinity érték alatt a seotools eszközeihez hasonlóan láthatjuk az optimális kulcsszavakat és egyéb értékeket az oldalról. Számtalan Page Rank kijelzőt használtam már, és idáig ez tűnt a leghasználhatóbbnak, leghitelesebbnek.
Persze nem szabad elfelejteni, hogy az összes toolbar egyfajta algoritmussal számol, vagy egy adatbázisból kéri le az értékeit(PR értékeket), amit a google kb 1/4 évente frissít. Viszont a rangsorok a keresőkben naponta változhatnak, ebből is látni, hogy a jó page rank magában nem ér sokat, sok tíz-száz másik tényező is közrejátszik, pl: relevancia.

<<előző cikk: SEO - online marketing, part I.

Folytatás következik(linképítés)

olvass tovább...

2010. július 18., vasárnap

Linux mint tartományvezérlő?


A tartományvezérlők nem csak Active Directoryk lehetnek. Ugyan az M$ fejlesztette AD több funkcióval rendelkezik mint egy Samba, de az arányokon javíthatunk egy kis LDAP backendell és Kerberos támogatással. Ha mégis elsődleges tartományvezérlőként (PDC) AD-t akarunk, jó ha tudjuk, érdemes mellé egy másodlagos (BDC) is a címtár replikáció végett. A BDC lehet egy jól felípített Samba is, és akkor már egyből megspóroltunk egy egy Windows Server árát :) Végülis az AD is egy LDAP adatbázis megspékelve pár finomsággal mint a Kerberos. Én most egy Samba+OpenLDAP leírást készítenék, később lehet még kvótázással és Kerberossal bővítem.

A számítógépek tartományba rendezésének több előnye is van. A legfőbb a központi felhasználó-jogosultság-jelszó kezelés, de fontos még a megosztások, bejelentkezési helyek, idők beállítása is. Ezt egy tartományvezérlővel, legyen az AD vagy Samba egy helyen tudjuk megtenni. Sajnos a Samba 3.x verziók csak NT4-es tartományvezérlőknek számítanak, de már a 4 es verziónak elérhető alfái is vannak, ami már beépített LDAP adatbázissal, kerberossal rendelkezik és NT5-ös domain controllerként ismerik fel a kliensek.

A telepítést és alapvető konfigurálást squezeen mutatom be, a lennys csomagok kicsit outdatek.

Először az LDAP-pal kezdjünk. Az LDAP azaz Lightweigth Directory Access Protocol egy faszerkezetű adatbázist takar, amiben tulajdonságok, attribútumok alapján tudunk keresni. Az egyes dn-ekhez (distinguished name- megkülönböztető név) több különböző ObjectClass tartozhat. Az egyes ObjectClassok egy-egy kis "területet" fednek le, ezalatt az irodai adatokat, pl. telefonszám, név, vezetéknév, cím, keresztnév stb.. értem. Egy egy új schema fájllal új ObjectClassokat taníthatunk meg a szerverünkkel így a legkülönfélébb adatokat tárolhatjuk majd. Az adatok bevitelére használhatjuk az ldif formátumú szöveges fájlokat. A többféle adatbázis közül a Berkeley-t (BDB) vagy a Heimdal-t (HDB) érdemes választani. A Heimdal támogatja a subtreeket is. Az OpenLDAP démona a slapd, replákálója pedig a slurpd.

root@squezee:~# apt-get install slapd
Csomaglisták olvasása... Kész
Függőségi fa építése
Állapot adatok olvasása... Kész
...
Beállítás: slapd (2.4.17-2.1) ...
Creating new user openldap... done.
Creating initial slapd configuration... done.
_#################### 100.00% eta none elapsed none fast!
Closing DB...
done.
insserv: warning: current stop runlevel(s) (1) of script `cron' overwrites defaults (empty).
Starting OpenLDAP: slapd.


Konfiguráljuk újra a csomagot. Kérni fogja a domén nevünket, admin jelszót, LDAPv2 protokoll egedélyezését, törölje az LDAP adatbázist ha purge-al töröljük a slapdot. Mindenki döntse el mit akar választani, az LDAPv2 protokollra szerintem már nincs szükség.

root@squezee:~# dpkg-reconfigure slapd
Stopping OpenLDAP: slapd.
Moving old database directory to /var/backups:
There are leftover files in /var/lib/ldap. This will probably break
creating the initial directory. If that's the case please move away
stuff in there and retry the configuration.
Creating initial slapd configuration... done.
_#################### 100.00% eta none elapsed none fast!
Closing DB...
done.
insserv: warning: current stop runlevel(s) (1) of script `cron' overwrites defaults (empty).
Starting OpenLDAP: slapd

Ha ezzel megvagyünk jöhet a konfigfájlturkálás... Először az LDAP kliensünket állítsuk be:


root@squezee:~# nano /etc/ldap/ldap.conf

#
# LDAP Defaults
#
# See ldap.conf(5) for details
# This file should be world readable but not world writable.
HOST 127.0.0.1
BASE dc=root-tech,dc=hu
#URI ldap://ldap.example.com ldap://ldap-master.example.com:666
#SIZELIMIT 12
#TIMELIMIT 15
#DEREF never


A HOST-tal mondom meg a kliens szoftvernek hogy ezen a gépen van az LDAP szerver. A BASE az egyenlő az LDAP suffixal.

Most elő kellene teremtenünk a samba.schema nevű fájlt hogy azt a slapd.conf-ba includeolhassuk. A legegyszerűbb ha telepítjük a samba-doc csomagot:

root@squezee:~# apt-get install samba-doc
Csomaglisták olvasása... Kész
Függőségi fa építése
Állapot adatok olvasása... Kész
...
Letöltés:1 http://ftp.bme.hu squeeze/main samba-doc 2:3.4.8~dfsg-1 [8.002kB]
Letöltve 8.002kB 28s alatt (285kB/s)
Új csomag kiválasztása: samba-doc.
(Adatbázis olvasása ... Most 24893 fájl és könyvtár telepített.)
Kicsomagolás: samba-doc innen: .../samba-doc_2%3a3.4.8~dfsg-1_all.deb ...
Beállítás: samba-doc (2:3.4.8~dfsg-1) ...

Másoljuk be a schema könyvtárba, majd tömörítsük ki:

root@squezee:~# cd /etc/ldap/schema
root@squezee:/etc/ldap/schema# cp /usr/share/doc/samba-doc/examples/LDAP/samba.schema.gz .
root@squezee:/etc/ldap/schema# gunzip samba.schema.gz


Most szerkeszthetjük a slapd.conf-ot is. A samba.schema-t kell beszúrnunk az include sorok után, felvenni az indexeket, és beállítani az admin felhasználó milyen attribútumokhoz férjen hozzá.

root@squezee:/etc/ldap/schema# nano /etc/ldap/slapd.conf
...
# Schema and objectClass definitions
include /etc/ldap/schema/core.schema
include /etc/ldap/schema/cosine.schema
include /etc/ldap/schema/nis.schema
include /etc/ldap/schema/inetorgperson.schema
include /etc/ldap/schema/samba.schema
...
index objectClass eq
index cn pres,sub,eq
index sn pres,sub,eq
index uid pres,sub,eq
index displayName pres,sub,eq
index uidNumber eq
index gidNumber eq
index memberUID eq
index sambaSID eq
index sambaPrimaryGroupSID eq
index sambaDomainName eq
index default sub
...
access to attrs=sambaLMPassword,sambaNTPassword,sambaPWDMustChange,sambaPWDCanChange,sambaAcctFlags
by dn="cn=admin,dc=root-tech,dc=hu" write
by anonymous auth
by self write
by * none


Ezek a leglényegesebb beállítások.
Futtassunk egy slaptestet hogy minden OK-e:

root@squezee:/etc/ldap/schema# slaptest
config file testing succeeded

Az OpenLDAP beállítása megtörtént, jöhet a pam és az nsswitch.

Folytatása következik...
olvass tovább...

2010. július 12., hétfő

SEO - online marketing, part I.

Sziasztok!

Első bejegyzésemként szeretnék egy fontos dologról írni, ami létfontosságú egy weboldal népszerűsítésében. Az oldal témájánál maradva minden eszköz ingyenes, csupán leleményesség, és (főleg a kezdeti időkben) sok idő szükséges.
Az online marketingben(ezen belül is a kereső optimalizálásban) lassan már több, mint 3 éves tapasztalatom van, ennek az oldalnak is én intézem a népszerűsítését, valamint a design és minden egyéb technikai dolog az én feladatom.

SEO - Search Engine Optimization

Mi is az a SEO? A SEO egy angol rövidítés, ami kereső(motor) optimalizálást jelent, ez egy ingyenes módja a weblapok keresőmotor felől érkező látogatók számának növelésére, a találati listák élre jutására. Azonban amilyen rövid ez a szó - olyan összetett, viszont hatásos eszköz, így pár cikk keretében szeretném közzétenni a tapasztalataimat, segítve a leendő bloggereket, és webmestereket az oldaluk elindításában.


Minden kezdet nehéz

Cím

A sok év alatt számtalan dolgot tanultam, és az biztos, hogy a legfontosabb már az oldal elindulása előtt elkezdeni a marketingolást. Ez az oldal is így indult, amikor a haverom(az oldal szerkesztője) megkeresett az ötlettel; ráadásul blog mivoltát tekintve számos váratlan probléma adódott még, de erről később.
Első és legfontosabb dolog a név megválasztása, legyen jól csengő, egyedi és még a keresésekre, keresőszolgáltatókra is gondoljunk. Jó, ha röviden összefoglalja az oldalunk mondanivalóját, hogy ha az emberek meglátják a keresőbe, meg akarják nézni, illetve a leendő tartalmainkkal is releváns legyen(témában összevágó). Így akár pár jól csengő kulcsszó is belekerülhet az oldalunkba.
Ugyan lehetőség van az oldal címének és a kiválasztott domain megváltoztatására is, a költözés mindig visszacsap kicsit, és sok mindent lehet elölről kezdeni, így érdemes úgy tervezni, hogy a választott név a következő sok-sok évben nem fog változni. Ezért akár egy-két hetet is szánhatunk a jó név kiválasztására, és lehetőleg minél több ember vonjunk bele a találgatásba, így nekünk is több ötletünk támadhat.

Design

Ha ezen túl vagyunk, és regisztráltuk az oldalunkat, akkor elkezdhetjük feltölteni tartalommal, valamint minél hamarabb ki kell alakítani a design-t. Ugyan a nagyobb cégek lehet, hogy még indulás előtt kialakítják ezt, egy személyes oldalnál nem tartom fontosnak, hogy emiatt várjunk az indulással, ugyanis ez az egyik legjobban megváltoztatható elem. Ha jól építünk fel egy oldalt, akármilyen kinézetet ráhúzhatunk, blog esetében pedig ez teljes mértékben különválik a tartalomtól, így nyugodtan írhatjuk a cikkeinket, mialatt a designerünk végzi a munkáját.
Továbbá egy oldalt be is kell futtatni, ismertté tenni, valamint a (kereső)rendszerbe is be kell kerülnie, amíg ez megtörténik, kellőképpen fel lehet építeni egy oldal kinézetét, ami fontos, hogy jól sikerüljön:
egy újdonsült oldalon a legtöbb látogató max. 10 mp-t tölt, így elég jó benyomást kell keltenünk, hogy ott maradjanak.

A kritikus első hónap

Tapasztalatom szerint egy hónap kemény munka mindenképpen kell, hogy bekerüljünk a keresőrendszerekbe, de a jó eredmények elérése érdekében az első fél évben mindenképp nagy erőt kell fektetni a marketingbe(azonban ezek után sem szabad/ajánlatos abbahagyni azt). Így a kezdetekben érdemes kitalálni egy jó oldalleírást(description) ami a keresőkben az oldalunk linkje alatt meg fog jelenni.
Ez lehetőleg legyen rövid, tömör és lényegre törő, érdemes 160 karakteren belül maradni, ne feledjük, a "guglizó" látogatóink épp csak áttekernek rajtunk, így egy jó leírás egy jó címmel megfoghatja őket(azonban ne legyünk provokatívak, a csupa nagybetűs tartalmat a google is negatívan értékeli). Pár kulcsszót is elhelyezhetünk, azonban mind a kulcsszavaknak, mind a leírásnak relevánsnak kell lennie az oldalunkra nézve, így ezeket majd idővel pontosíthatjuk.

"A relevancia igen fontos fogalom, ami befolyásolja egy egy oldal értékét, komolyságát, ilyenkor fontos, hogy az oldal title tagja, kulcsszavai, leírása, az ezekben található szavak nagy az oldalunk tartalmában is megtalálhatóak legyenek."


Az előbb leírt dolgokat az oldalak html kódjában úgynevezett meta tagként kell elhelyezni, ezekben lehetőség van a kulcsszavak és a leírás mellett továbbá a szerző adatai, az oldal nyelve, és további más adatok közlésére is.

<meta content='Root, IT, szabad szoftverek. Ezeket a fogalmakat leginkább a Linux/UNIX rendszerek foglalják magukban. Gondoltam összefogok pár barátommal és elkészítjük ezt a blogot. Az alapok meg is vannak, ftp, postfix és még más nyalánkságok.' name='Description'/>
<meta content='dns, bind9, debian, linux, tutorial, dns tutorial, blog, IT, howto, hogyan, test, egy, postfix, kell, root' name='Keywords'/>
<meta content='hu' http-equiv='content-language'/>

Fontos még ilyenkor elkezdeni a backlinkek szerzését, és beregisztrálni magunkat a nagyobb "startlapok"-ra és egyéb oldalakra, valamint linkpartnereket keresni, ez azonban kicsit összetettebb dolog, így ezekről majd egy másik cikkben beszélek.

>>Folytatás: SEO - online marketing, part II. - webmester eszközök

olvass tovább...